8- Yetimin Sorumluluğu
ve Bakımı ile ilgili Hususlar
1. Ebu Hureyre
- - (-)
22358- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Kendisinin veya başkasının
yetiminin bakımını ve sorumluluğunu üstlenen kişiyle cennette şu ikisi gibi
birlikte olacağız '' buyurmuştur. İshak der ki: "Malik bunu rivayet
ederken en sonunda işaret ile orta parmağını gösterdi."
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
edeb (8/10), Müslim, zühd 4/2287 (2983) ve Ebu Davud, edeb 4/346 (1969) rivayet
ettiler.
Ebu Hureyre
- - (-)
22359- Ebu Hureyre
bildiriyor: Adamın biri kalbinin katılığından yana Resulullah (Sallallahu
aleyhi ve Sellem)'e yakınınca: '' (Kalbinin yumuşamasını istiyorsan) yetimin
başını okşa ve yoksulu doyur'' buyurdu.
[Zayıf]
Diğer tahric: Abd b.
Humeyd (1426) rivayet etti.
2. Malik b. el-Haris
- - (-)
22360 (1)- Malik b.
el-Haris'in bildirdiğine göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle
buyurmuştur: "Her kim müslüman bir ailenin yetimini alıp da kendine
yetecek hale gelinceye kadar onu kendi yiyecek ve içeceğine ortak ederse
kesinlikle cennet ona vacip olur. Her kim de müslüman bir köleyi azat ederse bu
köle onun cehennemden kurtuluşu olur. Azat ettiği kölenin her bir uzvuna
karşılık bir uzvu cehennem ateşinden kurtulur. ''
[Hasen]
Diğer tahric:
İbnu'l-Mübarek, Zühd'de (s. 230, no. 656) ve Taberani, M. el-Kebir'de 19/300
(670) rivayet ettiler.
13819 (l)'de tekrar
etmiştir.
22361 (2)- Amr b. Malik
veya Malik b. Amr'ın -Ravi Süfyan'ın ifadesi bu şekildedir- bildirdiğine göre
Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Bir ailenin yetiminin bakımını
üstlenen kişiye kesinlikle cennet vacip olur'' buyurmuştur.
[Sahih]
22362 (3)- Malik b. Amr
el-Kuşeyri der ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem)'in şöyle
buyurduğunu işittim: "Her kim müslüman bir köleyi azat ederse bu köle onun
cehennemden kurtuluşu olur. Azat ettiği kölenin her bir kemiğine karşılık bir
bir kemiği cehennem ateşinden kurtulur. Anne babasından biri yanında
yaşlanmasına rağmen hala bağışlanmayan kişiyi Allah da rahmetinden uzak tutsun.
Her kim müslüman bir ailenin yetimini alıp da kendine yetecek hale gelinceye
kadar onu kendi yiyecek ve içeceğine ortak ederse cennet ona vacip olur. ''
[Hasen]
13818 (1)'de tekrar
edecektir.
22363 (4)- Zürare b.
Evfa'nın, kabilesinden Malik veya İbn Malik adında bir adamdan bildirdiğine
göre Nebi (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur: "Her kim
müslüman bir ailenin yetimini alıp da kendine yetecek hale gelinceye kadar onu
kendi yiyecek ve içeceğine ortak ederse kesinlikle cennet ona vacip olur. ''
[Hasen]
3. Ebu Umame
- - (-)
22364 (1)- Ebu Umame bildiriyor:
Resulullah {Sallallahu aleyhi ve Sellem}: ''Bir yetimin başını sırf Allah
rızası için okşayan kişiye elinin değdiği her bir kıl için bir iyilik sevabı
vardır. Yanında bulunan yetim bir erkek veya kız çocuğuna iyilik yapan kişiyle
de cennette şu ikisi gibi yakın olacağız'' buyurdu ve işaret parmağı ile orta
parmağım bir araya getirdi.
[Zayıf]
22365 (2)- Ebu Umame
bildiriyor: Nebi {Sallallahu aleyhi ve Sellem}: ''Erkek veya kız olan bir
yetimin başını sırf Allah rızası için okşayan kişiye elinin değdiği her bir kıl
için bir iyilik sevabı vardır. Yanında bulunan yetim bir erkek veya kız
çocuğuna iyilik yapan kişiyle de cennette şu ikisi gibı yakın olacağız''
buyurdu ve iki parmağını araya getirdi.
[Zayıf]
Diğer tahric: Taberani,
M. el-Kebir'de 8/239 (7821) rivayet etti. Heysemi (8/160) zayıf olduğunu
söylemiştir.
4. Ebu Hureyre
- - (-)
22366- Ebu Hureyre'nin
bildirdiğine göre Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem) şöyle buyurmuştur:
''Dul kadınlar ile yoksulların yardımı için çalışan kişi Allah yolunda savaşan
veya gecelerini ibadetle, gündüzlerini de oruçla geçiren kişi gibidir. ''
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari
(5353, 6006-7), Müslim (7577), İbn Mace (2140), Tirmizi (1969) ve Nesai (5/86)
rivayet ettiler.
5. Seh} b. Sa'd
- - (-)
22367- Sehl b. Sa'd der
ki: Resulullah (Sallallahu aleyhi ve Sellem): ''Ben ve yetimin bakımını ve
sorumluluğunu üstlenen kişi, cennette şu ikisi gibi yakın olacağız'' buyurdu ve
işaret ile orta parmağını, aralarını az bir açarak gösterdi.
[Sahih]
Diğer tahric: Buhari,
talak 9/439 (5304), Müslim, zühd (2/591), Tirmizi, birr 4/321 (1918,
"hasen sahih") ve Malik (2/948) rivayet ettiler.